onsdag 14 augusti 2013

Success! Part 1

Sådärja!

Här kommer reseberättelsen från semestern 2013!
Hmm.. får dela upp det på två.. blir ju helt kajko annars..

Måndag
Starten går från Ängelholm och första stoppet blir Fetegretas i Halmstad för lunch.
Sedan vidare till brorsan för kaffe och bad. Därefter blir det första övernattningen hos mina päron. Så långt är det fint väder :)

Tisdag
Efter en fin frukost går turen mot Motala där jag käkar lunch med en kär gammal arbetskamrat (nåja, så gammal är hon inte men ni fattar). Vid det här laget har himlens portar öppnat sig så jag får verkligen testa mitt nyinköpta regnställ. Dock missar jag att dra på mig skoöverdraget vilket jag ska ångra senare.. återkommer till det..
Funderar på var jag drack kaffe, men det minns jag inte.. konstigt..
Färden går i alla fall vidare mot hufvudstaden där jag träffar en vän från skoltiden och hans galna familj bestående av fyra lugna, söta flickor!
Blir i vanlig ordning en del skitsnack, alltid skönt att träffa mr T! :)

Onsdag
Fortfarande mätt efter en god middag kvällen innan, men lite frulle går alltid ner.
Upptäcker att stövlarna fortfarande är blöta på insidan.. scheisse! Försöker desperat torka ur de med tidningspapper, blir skapligt torrt..
Nu går resan mot Västerås och min morbror, måste ju visa upp bågen som indirekt är hans förtjänst ;)
Ett kaffestopp och gemensam planering av färden mot Bollnäs.
Drar vidare mot rv 272 med ett enklare matstopp innan jag anländer till övernattningen på ett B&B strax utanför Bollnäs.
Inte mycket regn idag, bara enstaka skurar.

Torsdag
Avnjuter en helt fantastisk frukost med nyplockade hallon och blåbär som förgyller det hela.
Fortfarande är vädret lite ostadigt så det blir regnställ på från början.. med skoöverdrag!
Vid det här laget har stövlarna nästan torkat helt och hållet.
Knappar in en rutt på GPS:en, slingrande vägar it is.
Blir lunch nånstans på vägen och sedan kaffe vid Västanåfallet. Fint!
Anländer till nästa B&B vid 5-tiden och möts av en glad ägare.
Jag får ställa in hojen i garaget och blir meddelad att jag har fått ett uppgraderat rum. Tack för det :)
Sedan blir jag erbjuden att äta middag tillsammans med dem (mot en mindre kostnad).
Frun på huset tillagar en god kantarellsoppa till förrätt, och sedan vårrullar och nudelwok. Allt för 80 spänn. Helt okej :)

Fredag
Första dagen på slutmålet. Börjar med frukost. Bra början.
Skulle ha mött upp en ny bekantskap, men så blev det inte. Dock fick jag tips på en del vägar så jag åker runt lite länds kusten. Vägarna gör mig definitivt inte besviken. Det är otroligt vackert här.



Höga kusten bron. Fiiiin!








Beslutar mig för att besöka Hemsön och fästningen som är insprängd i berget där. Coolt.
Käkade lunch där med. Tokgott!
Guiden berättade att när de sköt med artilleripjäserna var de tvungen att åka till en närliggande fiskeby och betala för allt som gått sönder.. haha..
Färden går vidare mot Skuleberget där det blir ren- och älgskavsgryta.
Sedan funderar jag på att gå upp till toppen, men en 600 meters promenad med 250 meters stigning.. i 25 gradig värme.. i mc-ställ.. nej tack!
Men det finns en grotta 400 meter bort.. hmm.. grotta borde inte vara uppåt.. jag testar..
Så jag börjar gå mot grottan.. och det går uppför.. jaja.. kan väl fortsätta en bit till innan jag vänder..
Då får jag syn på en snygg häck en bit ovanför mig, det gör det ju lättare att fortsätta uppåt..
Med den nyvunna motivationen kommer jag till ett vägskäl där toppen är 300 meter till vänster och grottan 100 meter till höger. Vi det här laget har jag hunnit ifatt (och blivit förbisläppt av) tjejen med den fina baksidan. Hon skyllde sin snigelfart på en 10 kilos ryggsäck. I alla fall så frågar jag henne om hon visste vad grottan var för något.. på engelska då hon inte var speciellt svensktalande.
Bla bla bla.. hoppar lite i handligen.. vi går till grottan och sedan tillsammans vidare mot toppen.. nu är det inte längre tal om att vända ;)

Och upp kommer vi.. och vilken fantastisk utsikt det är.. och det händer faktiskt nåt spännande här med.. kommer nog att återkomma till det i senare inlägg.. Fjällräven är inblandat.. hihi..



Utsikt från berget.








Så.. efter en stunds tjötande med min nyfunne vän klättrar jag ner igen och åker och sover.. med ett badstopp förstås.. hon då undrar du? Hon övernattar på toppen.. under bar himmel.. toka!

Inga kommentarer: